O bezpieczeństwie na różne sposoby
We wtorek 15 grudnia odbyła się kolejna debata w ramach kampanii „Widzę – rozmawiam – reaguję”. Tym razem była ona podzielona na dwie części.
Podczas pierwszej części, rozpoczętej o godzinie 9:00 odbyło się spotkanie organizatorów z młodzieżą ze szkół ponadpodstawowych. Druga część, z udziałem rodziców, nauczycieli oraz przedstawicieli instytucji współpracujących na rzecz rodziny, zaplanowana była na godzinę 11:00.
Do młodzieży
W części pierwszej debaty spotkali się młodzi ludzie z II Liceum Ogólnokształcącego oraz ZSP Nr 4 w Siedlcach. W trakcie spotkania poruszany był szerokorozumiany temat bezpieczeństwa w kontekście psychicznym, fizycznym oraz prawnym. Pojawiło się wiele interesujących pytań. Wiele z nich dotyczyło tego, w jaki sposób młodzi ludzie mogą się ustrzec przed dezinformacją oraz cyberprzemocą, a także lokalizowania telefonu czy też wpływu grupy rówieśniczej. Nie zabrakło słusznych i zasadnych wątpliwości odnośnie obecnej sytuacji i nadmiernej komplikacji życia wywołanego obostrzeniami rządowymi. Pojawił się też wątek wykluczenia z lekcji z powodu zamieszczanych przez uczniów awatarów w sieci.
Debata z udziałem dorosłych
W drugiej części spotkania wzięli udział dorośli. W tym momencie pojawili się rodzice dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych nr 9, SP nr 10, SP nr 11, SP nr 12 oraz ponadpodstawowych – II LO, ZSP nr 4, ZSP nr 6 i CKU. Byli także nauczyciele oraz przedstawiciele takich instytucji jak KMP czy MOPR. Nie zabrakło Zespołu Kuratorskiej Służby Sądowej wykonującej orzeczenia w sprawach rodzinnych i nieletnich z Sądu Rejonowego w Siedlcach. W rozmowie odniesiono się do pytań, uwag oraz przemyśleń, które pojawiły się podczas spotkania w młodymi w pierwszej części. W pytaniach uczestnicy poszukiwali odpowiedzi dotyczące obecnej sytuacji. Tu pojawił się wątek niepokojącego wzrostu ilości sygnałów o skutkach bycia w sieci oraz właściwej reakcji w odpowiedzi na informacje o myślach samobójczych. Wiele miejsca zostało poświęcone sposobom komunikowania się dorosłych z młodzieżą.
Wśród odpowiedzi nie zabrakło refleksji i odwołań do życia tu i teraz. Poruszono problem odosobnienia oraz trudności z tym związanych. Zauważono, że jest ono nieuniknionym skutkiem przeniesienia życia do świata wirtualnego na skutek zamknięcia w ograniczonej przestrzeni własnego domu lub mieszkania. Wykazano, że ma to związek z narastaniem i kumulacją problemów rodzinnych, co ma też swoje przełożenie na funkcjonowanie młodych w szkole.
Wśród kwestii podniesionych przez asp. szt. Sławomira Stefaniaka zagadnień znalazły się przybierające na sile problemy w postaci ucieczek czy też sięganie przez młodych coraz częściej po substancje psychoaktywne. Wskazał sygnały ze strony dzieci i młodzieży, które powinny alarmować rodziców, że coś jest nie tak. Podkreślił, że powinny one niepokoić szczególnie w kontekście zwiększonej ilości prób samobójczych młodych osób.
Kluczowe w bezpieczeństwie w internecie jest stosowanie innych haseł i niezapisywanie ich na żadnych kartkach.